Friday, January 18, 2013

My health age


Helo peeps! 

Wuhuuu! My first entry for this year. Lambat betoi update kan? hewhew. Arini da 18 haribulan dah ana oi oi. Takpe la kan? Ekceli lately ni bizi sikit sebab tu tak update. kohkoh. Lagi satu bulan kelas nak start balik. Perasaan malas nak balik uni tu dah mula membuak-buak dalam diriku. Mengada betol kan? Kalu dulu nak cepat-cepat abis cuti, tak sabar nak start sem baru kononnya semangat berkobar-kobar nak habiskan sem terakhir yippii! But now, perasaan aku dah berubah. Memang betol la orang cakap, perasaan tak boleh dipaksa. hehe macam takde kaitan kan :p

Disebabkan ni first entry tahun 2013, so aku akan update panjang sikit la. Sikit je oke! Tahun baru mesti sumer nak baru kan? Azam pun nak update yang baru even azam tahun lepas entah setel ke belom. Tepuk dada tanya hati. So my wishlist this year simple jep. Tak nak pikir azam jangka masa panjang, aku nak fokus azam jangka masa pendek dulu hewhew. First, aku kena make sure my pngk will exceed 3.75. Dapat first class degree terus cancel bayar balik loan kan. Omaigod! so heaven kan kawan-kawan? Tak payah bayar bunga yang melampau-lampau tu. Gaji pun tak payah nak kena potong every month. Now, my pngk da 3.76 tapi aku tak boleh hepy sambil melompat-lompat lagi coz sem last sem paling tough. Anytime je pointer boleh jatuh kalu aku main-main. Dengan fyp lagi, subjek major, action research. Uhhh! tetiba rasa menyampah bila pikir subjek sem depan. So aku kena keje lebih sikit nak dapat pointer yang flying rainbow colour gitew. Doakan saya boleh? :)

Second, i wanna lose my weight hewhew. Mesti orang cakap, "alarr da kurus, nape nak turunkan lagi berat badan?", "badan kurus sangat tak cantik la weh.." Korang silap ok. SILAP! Kenapa? Sejak dua menjak tiga menjak ni aku tersangat la berisi nye. langsung tak sesuai dengan tinggi aku yang sekentot 153cm ini. uhuk3 T.T Kebanyakan kekawan yang jumpa aku mesti cakap "eh, eh nape berisi sangat sekarang? gemok gedmpol." See? Betapa pilunya hati aku bila dengar cakap-cakap dorang. Sadis! Berat makin bertambah secara melampaunya bila aku duk umah je, makan, tengok tv. Basuh pinggan, lipat kain tak boleh turunkan berat aku. sobss. Berat aku satu ketika tu pernah mencecah 52.5kg dan saksi tyme aku timbang berat badan is boypren aku sendiri sebab aku guna duit dueposen die so die kena tengok la berat aku hoho. Malu toksah cakap la -.-' So da masuk tahun baru ofcos la aku ada usaha sikit nak maintain kan balik my weight sampai 45kg. Boleh tak agak-agak? See the leg la der. Sekarang berat aku da 47.7kg. yeayyy! 

Ape rahsia sampai cepat sangat turun berat badan? Hehe. Well, aku ni kire antara orang yang bernasib baek sebab aku ni jenis cepat naek cepat turun. Kalu dulu makan banyak mane pun tak naek-naek berat badan. Sekarang da lain pulak. aishh. Dua bulan pertama cuti aku makan sepuas hati di umah. Bila sedar badan da gemuk, aku start kurangkan kuantiti makan aku. Kalau dulu nasi dua pinggan sekarang satu senduk je aku amik. Kena sabar sikit la, tahan nafsu makan. And, aku jugak tak makan kulit ayam and any food which high fat, calories etc. 

Tadi aku kuar jalan-jalan dengan si nani, aku pegi analisis kesihatan aku. Sape-sape yang guna produk cam herbalife mesti arif benda alah ni. Lepas buat analisis tu, aku dapat tahu umur dalaman aku. Tak semestinya bila umur kita 23, umur kesihatan kita pun 23. Ada yang terlebih sihat sampai umur kesihatan baru belasan tahun and ada jugak umur luaran 23 tapi umur dalaman da 45. Means badan dorang tak sihat la. Aku pulak kebetulan umur luaran dan dalaman yang sama, 23 tahun. huu. Orang tu bagitau jisim otot aku just 32kg suppose health body mesti 38kg. Nampak tak kat situ ape yang berat sangat lam badan aku? mestila lemak. Terkedu seketika lepas dengar lemak yang berlebihan lam badan. Kurang excercise katenya. Kalau sape-sape yang kurus tu tak semestinya dia sihat, takde selulit. Salah sama sekali. Aritu aku tengok wanita hari ini, orang yang kurus pun ada selulit yang berlebihan. Major factor is kurangnya air dalam badan. So kat sini aku nak bagi tips diet secara manual. Aku refer pada tips kuruskan badan by dr.fatin liyana. Panduan untuk aku ke arah 45kg. Caiyot ana! :)

  • Jangan skip meal!

Biasanya orang yang nak kurus mesti skip meal. Tak nak makan malam la, tak pun tak makan nasi tapi makan maggi, biskut, supering super supering riang bagai. Ekceli kalori dalam jajan-jajan ni lebih tinggi daripada nasi. makin banyak ko kunyah makin tinggi la kalori dalam badan. Orang yang bagi tips ni dulu boleh turun 9kg sebab tak sentuh titbits langsung. Just makan breakfast, lunch and dinner. Kalu malam tu lapar sangat, bancuh air milo cicah ngan roti pun ok. Haa, satu lagi aku ada tebaca yang korang tak boleh makan tiga jam sebelum tido.

  • Get Active

Satu-satunya benda dalam dunia ni yang boleh menembuhkan apa-apa penyakit ialah exercise. Tak semestinya kena spend setiap minggu pegi joging. Berjalan tu pun da kire exercise. Student macam kite ni dalam kampus tak payah la pakai transport. Jalan je nak pegi mana-mana. tak pe camtu? hehe. Memang kita tak nampak perubahan dalam masa yang singkat. Just wait a few months and you will see the result hewhew. :)

Kalu korang nak baca lagi tips kuruskan badan tanpa perlu makan produk kesihatan just bukak blog beliau je oke! Tangan da penat menaip. Daa uolls! peace yooo!


Hepy bila berat dah tak mencecah angka 5. ngeri teruk untuk ketinggian tak seberapa ini. sobss

adiOs amigOs~





#notakukukakiku: Agak-agak sape menang MLM malam ni kan? aku nak jambu or jozan jep ok. Tak nak boboi. muehehe :)

2 comments:

nurulakmal said...

kalau tinggi 153 cm tu sekentot, macam mana pulak tinggi sy 149 cm??? huhu adakah sekontot??? huk3

m0sHiE~ said...

kih3. alar, tak banyak beza pun dear. moh kite pakai heel je. nampak sama tinggi. hik

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!