Sunday, April 17, 2011

tipu SUNAT..ada ker??


Salam uOLs..
Nak tanye korang la kan..ekceli tipu sunat ni ad tak sebenarnya? Boley ker kite tipu sunat? Ape tu tipu sunat sebenar nya? Haha..banyak tak soklan aku? Ada ker orang nk jawab ni?^^
Aku try tanya boyfren kedua aku td, ‘mohd search bin google’, memang ramai sebenarnya curious pasal tipu sunat ni pasal tipu sunat top 10 google search taun pas u! waw!! Means kat cni ramai antara kite ni berniat nak tipu sunat kn? Ngee~
Ok2, sekarang tipu sunat tu pe?


“Budak laki2 yang belum sunat tapi cakap da sunat”



Betul ke? Haha..maen2 jep..tp for sure orang melayu jep yang guna istilah ni..kalu terkantoi tipu, msti cakap “alarr, aku tipu sunat je 2”..yang aku tahu sunat tu akan dapat pahala, so kalau tipu sunat tu dapat pahala ker? Nape tak cakap tipu makruh ke, tipu harus ke? Rite?
Ekceli kita diharuskan tipu sunat ikut situasi jgk..bukan maen redah je nak tipu2 orang ni..




Situasi 1: berbohong untuk mendamaikan dua pihak yang bertelagah
Situasi 2: berbohong untuk melindungi diri atau orang yang tidak bersalah
Situasi 3: berbohong untuk menjaga hati seseorang
Imam al-Bukhari menamakan satu bab dalam Kitab Sahih Bukhari: “Berdalih adalah cara yang selamat untuk mengelakkan berbohong” berdalih bermaksud mengatakan sesuatu yang mempunyai maksud tersurat yang mana pendengarnya akan faham tetapi ia juga mengandungi maksud tersirat tentang perkara sebenar dengan bahasa yang betul.. Makna kata kat sini, kite tak boleh tipu hundred percent cume berdalih cket je..konsep berdalih boleh n tak salah sebab tak bohong pn..*sedikit ayat keling..ayoyo^^ tapi.tapi.tapi. berdalih tu biarlah bertempat..ikut situasi cam aku ckp kat atas ni..
Alang da citer panjang pasal tipu sunat ni..mesti korang ada kisah tipu sunat kn? Aku memang da sah2 la suke jgk apply tipu sunat ni..bukan ari2 ok, dua kali seminggu je..haha^^
Kisah 1: kalau da name pompuan mesti nak nampak sentiasa cantik kan..al kisahnya aku ada la sorang member ni..tak mao la mention name die kat sini..dia memg suka tye penampilan die. ‘woi, aku arini cun tak’, ‘tudung aku jetat x?’ ‘aku makin slim tak, pat ploh pat ari aku tak makan ni’..dalam hati aku cam tak suke la nk cakap terus terang..kang ada yang trase hati lak, tak nak tawan ngn aku..uhuk3..pe lagi, aku pn tipu2 la cket..eh2, berdalih..haa!^^aku cakap, ‘kaw da cun abis dah’ ‘cantik nye baju kau arini’..padahal lam hati &%@*$#..=P sangat2 kejam..




Kalu pakwe makwe ni, mesti byk kali tipu sunat..ayat selamat tyme terkantoi..
“ala wak bucuk2, sy tade pape la ngan die..btol ni..x caye, amik pisau blah tgk hati sy ada awk sorang je..” kalu die ckp camtu, korang jgn lepaskn peluang ok..belah je terus..haha

“awk nak jumpe saya ptg ni? Alar, letey la wak, byk keje..tak larat nak kuar”

“ni msg kwn sya..kwn biasa jep. Classmate skul rendah”

Bleh pakai ker jwapan nak slamat camtu.? Up to uOls nk wt cmne ok..aku tak nak busy2 body..hoho..tp kalu laki nk tau die tipu ni bleh tahu ..senang je..kalu tetibe tgn masuk lam poket, tergaru-garu hidung, kuar peluh tibe2..memg sah dorang menipu..tapi kalu cuaca panas, die kuar peluh, jgn la korang bagi penampar lak, kesian dorang dpat penampar free..^^
Pape pon, aku nak cakap satu je, jgn disebabkan menipu, tak kisah la sunat ke, makruh ke, haram ke, korang akan hilang kawan, hilang orang tersayang, akan wat orang mencik n mnyampah nak mati ngn korang n wat so ever..pastu, free2 je dapat dosa kering..
Fikir2 kan n slamat beramal^^
adiOs amigOs~

3 comments:

Solihin Zubir said...

kalo pakwe makwe tu, xdenye nama tipu sunat dh.. tipu haram tu.. haha..

Mat said...

wa selalu juga tipu sunat ni..

ye la, takkan wa nak bagi makwe no 1 dengan makwe no 2 gaduh..

wa tak suka orang gaduh2 ni.. kih kih kih

m0sHiE~ said...

solihin:tipu haram cam jahat sgt je bunyi nyep..hehe

mat: waa..lu memg superb bro..^^

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!