Saturday, April 16, 2011

oH, pimpLe! NO!!

argHHH!!
jerawat2..benda alah ni la yang aku paling2 tak suke..mencik2 taw.
sebab pe aku ckap pasal jerawat arini?
coz i got a new pimple on my face..OMG!! sadis mak~ rase cam nak pakai topeng otromen je kuar nanti..[sangat2 melampau kau sekarang moshie..^^]

so, pe lagi..aku nk share care2 tak nak bagi ad jerawat kt muke korang..[cam baru 1st tyme je tumbuh jerawat..haha] ahh, tak kisah la..kalu nk tahu, jum tgk..*.*

Rajin membersihkan wajah

· Salah satu penyebab timbulnya jerawat adalah kotoran dan bakteria yang menempel di wajah. Dengan mencuci muka atau membersihkan wajah menggunakan susu pembersih dapat segera menyingkirkan kotoran dan bakteria yang ada.

Singkirkan rambut dari wajah
Rambut akan menjadi kotor dan berminyak saat kita melakukan aktiviti sehari-hari. Bila rambut menyentuh wajah, maka kotoran tersebut dapat pindah ke wajah kita dan dapat menimbulkan jerawat.

·
Cuci sarung bantal secara teratur
Rambut yang kotor atau wajah yang tidak bersih dapat menyebabkan kuman dan kotoran berpindah di sarung bantal semasa kita menggunakan bantal. Kemudian, kalau kita guna bantal tu, so bakteria yang degil gler nak mati tu ngan suka hati berpindah ke wajah kite yang tak bersalah ni.
·
Minum 8 gelas air sehari
minum air yang cukup dapat membantu tubuh mengeluarkan racun dan zat tidak berguna yang ada di tubuh, sehingga dapat mengurangi risiko timbulnya jerawat. air masak ok kawan..bukan air sirap lak^^

·
Menggunakan masker pencegah jerawat secara teratur.
Dengan menggunakan masker madu dan jeruk nipis. Hal ini dapat membantu menghilangkan bakteri dan minyak di wajah.
·
Kurangi penggunaan kosmetik
Menggunakan kosmetik dapat menyumbat pori-pori wajah. Sumbatan ini membuat pori-pori tidak bernafas dengan baik. Pilihlah kosmetik yang berbahan dasar air yang dapat mengurangi potensi timbulnya jerawat berbanding kosmetik yang berbahan dasar minyak.
·
Jangan picit jerawat yang ada
yang ni aku konpem ramai yg suke buat..da jadi hobi masa lapang kot. Tangan yang kotor time korang memegang dan memicit jerawat akan menyebabkan meningkatnya minyak dan kotoran di wajah. Saat memicit jerawat, lapisan yang ada di bawah kulit dapat menjadi rosak dan menyebabkan minyak wajah menyebar ke bagian lain dari wajah sehingga jerawat timbul semakin banyak


kadang2 aku rase jerawat ni wat muke kita nampak suwig lak kan?
[saje nk sedapkan hati sbb jerawat makin membesar kt muka aku!!]T__T

adiOs amigOs~

9 comments:

Cik Ezy said...

hapuskn jerawat!
hee

miss flora said...

BELIA BENCI JERAWAT!!

Ain Jia Zainudin said...

jerawat? no3 !

m0sHiE~ said...

cik ezy: hapuskn?? amik pisau kerat bley?^^

missflora: i pn mencik jgk..grr!

ain : no3 jgk..hehe

ainraus said...

same here. rasa down gila bila jerawat naik. :((

m0sHiE~ said...

ainraus:yup2.btol sgt2..muke nk pndang ke bwh je tyme ad jrawat..haha..

Pipiy said...

ahaks.. banyak2 bende yg ni mmg selalu X dpt nk dielakkan "Jangan picit jerawat yang ada".. tu la tangan gatal sgt.. huhuhu

m0sHiE~ said...

pipiy: 2 lapasal..lenkali kalu jrawat tumbuh, kena ikt tgn kt blakang..bru x picit..kn?

cik azeya said...

xske jerawatt. :(

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!

tHnX 4 bL0gwaLkiNg herE!!